Carta a les amigues i els amics abstencionistes

19 05 2011

Carta a l@s amig@s abstencionistas – TRADUCCIÓN AL CASTELLANO

Diumenge hi ha eleccions. És possible que les campanyes electorals et provoquin vergonya aliena, que creguis que els partits polítics es barallen molt enlloc de posar-se a resoldre les coses, que la democràcia real és molt més prima del que sembla, que els poders econòmics condicionen més les decisions que es prenen que no pas la ciutadania amb el seu vot i que, fet i fet, el sistema polític tal com està muntat no permet canvis substancials.

I, per tant, has decidit no votar.

Hi tens tot el dret. No votar és una opció tant legítima com votar. Ningú, a més, té dret a qüestionar el teu compromís col·lectiu pel simple fet que no votis.

Però també és cert que abstenir-se és no votar. Però no és una decisió neutra, ni pura. Potser votant participes d’un sistema brut i discutible, però no votant, també. En més d’una elecció municipal, per exemple, uns pocs vots (unes desenes) han permès una majoria o una altra. A vegades, en un Parlament, la diferència d’un o dos diputats, ha permès aprovar o rebutjar una Llei. No votant, també estàs ‘decidint’ el que passarà, les decisions que es prendran, les polítiques que es faran, els valors que predominaran.

Deixa’m que ho concreti un xic més amb un exemple.

Un discurs està arrelant amb força a tot Europa, també als països considerats més ‘cultes, lliures i desenvolupats’. I, clarament i de forma cada cop més preocupant, també a casa nostra. Hi ha una candidatura que es presenta a un centenar de municipis que només parla d’immigració. Hi ha líders i caps de llista de partits considerats ‘seriosos’ que estan abonant i multiplicant aquest discurs clarament racista i xenòfob. Cap de les seves proclames es fonamenta en dades reals i objectives. Però, amb un xic de sentit comú n’hi ha prou: qui es pot creure que la immigració sigui el culpable de la crisi econòmica, la inseguretat o les malalties? És que al nostre país que, tot sigui dit, fa 4 dies generàvem immigració enlloc d’acollir-la!, no hi havia fa 25 anys injustícia, crisi o inseguretat?

Em diràs que no tens la culpa que hi hagi polítics demagogs i gent que s’ho empassa. Cert, però amb el teu no vot, pots facilitar que algunes d’aquestes teories absurdes tinguin més força als municipis i, així, fer més grossa l’onada xenòfoba que recorre Europa.

Diumenge que ve, pots fer el que et plagui: votar, o no votar. Hi ha motius raonables per fer qualsevol de les dues coses. Però el que no pots pensar és que, practicant l’abstenció, quedes al marge del sistema polític que tenim. Aquest continuarà endavant, legislant, proposant, modelant i transformant. Cap a on ho faci, depèn dels vots i les abstencions de totes i tots.

Que passis un bon diumenge.

Anuncis

Accions

Information

17 responses

19 05 2011
Miguel

I si no hem sento representat per ningú?? Què haig de fer??

19 05 2011
jordiarmadans

Benvolgut,

Em sembla ben normal que et passi. És difícil sentir-se plenament identificat amb un partit o candidat. Sempre pot haver-hi coses… però també comprem i llegim diaris sense estar-ne totalment convençuts i mil altres coses més.

En tot cas, per exemple a Barcelona, hi ha 25 candidatures que es presenten. Segur que pots trobar alguna que t’escaigui més:
http://www.bcn.cat/eleccions2011/ca/partits.html

I, sino, també, pots optar per votar en blanc. En la pràctica, també ho posarà difícil als grupuscles racistes.

Sort!

19 05 2011
Jaume

però el vot en blanc és el mateix que abstenir-se!! per què no es pot reclamar una millora del sistema?

21 05 2011
Patricia

Respecte al vot en blanc, encara que teòricament és una manera de transmetre una queixa, a la pràctica afavoreix els partits majoritaris, doncs al augmentar el percentatge de votants, complica als petits arribar al mínim (en alguns casos el 3% en altres el 5%).

Ara hi ha una alternativa, el partit que reclama el vot en blanc per fer un ús reivindicatiu als parlaments i governs locals.

Ànim

22 05 2011
jordiarmadans

Jaume, no defensava necessàriament el vot en blanc, però li ho comentava a en Miguel per si, després de repassar-se les 25 candidatures, no en trobava cap que li vingués de gust de votar.

En aquest cas, em sembla molt millor votar en blanc que abstenir-se. L’abstenció, per més crítica i conscient que sigui, sempre queda difuminada entre la gent que s’absté perquè no li interessa gens la política i els afers col·lectius.

Efectivament, plentament d’acord en reclamar una profunda reforma del sistema!

22 05 2011
jordiarmadans

Patricia,

Tens raó en el que dius. Però compte: no pressuposem que els partits grans són ‘dolents’ pel fet ser de grans i els petits ‘bons’ pel fet de ser petits.

Entre els partits petits, hi ha propostes profundament irresponsables, impresentables i indignes. Les candidatures que han aflorat arreu del país amb un discurs racista descarat, bé són -ara per ara!- petites i extra-parlamentàries.

En aquest cas, una participació elevada (sigui a altres candidatures o al vot en blanc) els ho posa més difícil. I, en aquest cas, em sembla un efecte col·lateral ben positiu!

Merci

19 05 2011
Quico Gusi

Jordi, estic molt d’acord amb el que dius.Ademés hi ha un poder econòmic molt poderós en mans d’uns pocs, que l’interessa que el poder polític cada vegada sigui més feble, per imposar encara més el seu criteri, i per lo tant ja li va bé anar desprestigiant els polítics. D’acord que aquest desprestigi molts se’l guanyen a pols,i que de vegades com diu el Miguel, no et sents representat per ningú. Peró malgrat tot i després d’ haver pensat en l’abstenció ó el vot en blanc , al final aniré a votar , i procuraré anar-me manifestant lliurement entre elecció i elecció. Vaig estar més de trenta anys sense poder fer ni una cosa ni l’altra

19 05 2011
jordiarmadans

Moltes gràcies pel teu testimoni Quico.

El que tan bé expresses (que durant tants anys no vas poder ni votar ni manifestar-te) és un motiu més per no mensyprear les opcions que tenim de participar (sigui votant o anant a manis): ni són òbvies, ni sempre les hem pogut gaudir i no les tenen pas a tot arreu!

Abraçada

19 05 2011
Joan

D’acord, Jordi, aquest diumenge és un d’aquells que penso que no s’hi pot faltar, però potser cal ser bastant més ambiciosos.

Jo penso que, entre d’altres més motius -racisme, dreta, contaminació, Espanya-, cal anar a votar per les opcions que volen superar la concepció democràtica vuitcentista que tenim (a finals de segle XIX ja trobem mostres de sufragi universal per a triar representants i de manifestacions), que paradoxalment està enfonsant l’esperit democràtic, i renovar-la amb noves formes pròpies del segle XXI (democràcia directa i quotidiana, representants amb rendiment de comptes real…).

El que es tractaria, en un futur immediat, és de no tornar a sentir que un conegut batlle “renyi” a la ciutadania perquè no s’està cenyint als canals democràtics establerts.

Penso que aquesta és una boníssima raó, no us sembla?

22 05 2011
jordiarmadans

Plenament d’acord amb tot!! Jo feia un text de ‘mínims’ pels que sembla que mai es deixen temptar per anar a votar, alertant-los d’alguns perills especials.

Però ben cert, Joan, si ja fa temps que cal fer les coses diferents per enfortir i dignificar la democràcia, a hores d’ara l’evidència és aclaparadorament total.

Vejam si em som capaços!!

20 05 2011
Dolors Camats

Gràcies Jordi,

A vegades, al Parlament, tinc una certa sensació de solitud votant i perdent coses que crec que molts que no han votat també recolzarien. Tenim un sistema econòmic pervers, però l’electoral i mediàtic també ho és.

I alhora estem mig atrapats en un terreny de joc on tenim les de perdre… Tant de bo del que està passant aquests dies en surtin alguna cosa que ho sacsegi tot ben sacsejat!

Dilluns, hi tornem.

22 05 2011
jordiarmadans

Dolors,

En tot cas, crec que és segur que la sotragada d’aquests dies farà reflexionar sobre moltes coses: democràcia, sistema polític, llei electoral, participació, abstenció, etc.

I, això, a la llarga és enormement positiu per tal d’avançar cap a un sistema polític, democràtic, econòmic (i com dius, mediàtic i electoral) més dignes!

Gràcies per l’aportació!

23 05 2011
Toni Viader

Certament, no votar és empitjorar la poca democràcia que tenim. No veig com podem demanar una democràcia participativa si ja neguem d’entrada un dels canals que tenim per participar.

23 05 2011
jordiarmadans

efectivament! cal eixamplar, ampliar i millorar la democràcia però, mentrestant, no en desaprofitem cap espai per petit, limitat i precari que sigui!!

3 07 2011
karulo

Doncs jo segueixo pensant que indignar-se amb el sistema i votar són actes profundament contradictoris en aquest moment. Quan no t’agrada la proposta de cap partit, l’única acció coherent és l’abstenció fins que apareixi una esperança en el panorama. A mi no em valen els “xantatges” emocionals de que donerem poder a “indesitjables” o que la democràcia empitjorarà. Votant, el que aconseguim és diluir sinó fondre, l’enorme cabdal energètic de la gent que està sortint al carrer. Els partits faran un 10% del que demanen i, au! cap a casa que ja us hem escoltat i ara sigueu bons i no torneu a embrutar places ni tallar el trànsit, que la gent ha de treballar (el que tingui feina)..

4 07 2011
jordiarmadans

hola carles!! content de retrobar-te, després de tant temps, encara que sigui per aquests móns internàutics…

crec que no són coses excloents: la mobilització social i la participació electoral. És cert que l’oferta político-electoral és més que precària però tampoc idealitzaria el món de la mobilització i l’associacionisme, que també té les seves limitacions i disfuncions.

abraçada

8 07 2011
karulo

Salut i endevant, Jordi, hi ha molt per fer 😉

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s




%d bloggers like this: