Carta oberta a ESADE, IESE i EADA sobre els sous de l’alta direcció

15 05 2012

Benvolgudes i benvolguts,

Entre les vostres diverses tasques de docència oferiu, de forma emblemàtica, la formació de càrrecs directius per a empreses i altres organitzacions. Sou escoles que, a més de formar bons professionals, preteneu infondre criteris i valors de respecte cap a la comunitat. Sense anar més lluny: ‘ESADE té com a missió principal la formació de persones amb un alt nivell de competència professional i amb plena consciència de la seva responsabilitat social’; Missió d’EADA: ‘Creiem en unes organitzacions i empreses més humanistes. Pretenem formar directius d’empreses que siguin econòmicament eficaços, socialment responsables i respectuosos amb el medi ambient’; Valors essencials de l’IESE: ‘respecte envers els altres; esperit de servei; integritat, compromís pel bé comú d’empreses i la societat, humiliat’.

Doncs bé, humilment, diria que alguna cosa no acaba d’anar bé. Que cal revisar la vostra feina en funció dels resultats obtinguts. Ja sé que no tot el que passa en el món de l’alta direcció de Catalunya i Espanya és culpa vostra. Però, també sembla clar que les principals escoles de negoci alguna cosa han te tenir a veure amb les tendències i dinàmiques que s’hi donen.

Perquè us ho dic? Mireu aquest informe que publicava el Suplement ‘Negocios’ de El País on analitzava la retribució dels alts càrrecs directius de les empreses de l’IBEX 35.

Algunes dades? Càrrecs directius que cobren 1.000, 233 o 176 vegades més que el sou mitjà de les treballadores i treballadors de la seva empresa. La mitjana de les 35 empreses analitzades és de 89 vegades. Sous astronòmics: 6, 5, 4 i 3 milions d’euros en molts casos.

Quin és el criteri tècnic que pot justificar aquesta abismal diferència? Siguem honestos: per més criteris de qualificació professional, aptitud personal i valoració d’habilitats que puguem analitzar i posar en un preciós i complex excel, mai dels mais, ens sortirà un resultat que justifiqui que algú cobri 89 vegades més que el sou d’una altra persona en una mateix empresa. Aquests diferències salarials, diguem-ho clar, no constitueixen només un greuge moral sinó que fonamentalment suposen una falsedat empresarial i econòmica. Que el mercat ho genera, els governs ho toleren i la ciutadania accepta? D’acord. Però això no vol dir que tingui cap mena de lògica des d’un punt de vista de gestió.

Durant molts anys, quan he qüestionat aquest nivell de sous en entorns econòmics i empresarials sempre se m’ha vingut a dir que no es pot ser innocent, que cal entendre les dinàmiques del mercat, que posar límits seria abusiu i que, en tot cas, crearia distorsions i problemes severs en el bon funcionament de l’economia (obviaré el fet evident que, avui, tenim gravíssims problemes econòmics molt superiors als hipotètics de posar límits a aquests sous….).

Però, sincerament, crec que un bon directiu mai hauria de permetre’s cobrar això ni facilitar que altres puguin cobrar-ho. Per decència, per honestedat, per criteri professional, per sentit comú, per responsabilitat social.

Espero i desitjo que les vostres escoles siguin capaces de formar persones que quan assumeixin responsabilitats en l’altra direcció, el primer que facin, sigui posar fi a aquesta barbaritat.

Advertisements

Accions

Information

13 responses

15 05 2012
Alfons Banda

Totalment d’acord, Jordi. És una realitat injustificable i un indicador transparent d’on som i de com és el sistema que ens governa.

17 05 2012
jordiarmadans

gràcies alfons!

15 05 2012
criticayactua

Excel.lent post Jordi, pero no crec que aquestos instituts canvien; recorda que a la LSE estudiava el fill de Gadafi… Seria com si un venedor d’armes signara el Tractat de Regulacio d’Armes Petites que esta regulant-se ara mateix. La meva teoria es que ja som Spainistan (www.spainistan.blogspot.com). Anim!!!

17 05 2012
jordiarmadans

gràcies!

tot és difícil però no cal deixar d’intentar-ho! 😉

endavant!

15 05 2012
econacionalitarisme

Fantàstica entrada, Jordi. Cal evidenciar les incoherències vinguin d’on vinguin.
Ara, tinc molts dubtes que el capitalisme real que patim tingui cap interès en modificar els trets que el caracteritzen

17 05 2012
jordiarmadans

Sí joan, el ‘realment existent’ 😉 no té massa pinta de patir angúnies… per això volia fer notar a aquestes escoles de negoci, que teòricament si volen infondre valors humans i tal, que s’ho revisin tenint en compte els resultats…

16 05 2012
Enric Masllorens

Molt bé jo. L’exemple és el que fa que les persones puguin ser referents. I ens calen referents per tirar endavant.

17 05 2012
jordiarmadans

gràcies enric!

16 05 2012
Oriol

Jordi,
Em sembla una reflexió encertada. No estic d’acord amb la disparitat de sous. Però pregunto: És només culpa de les escoles de negoci? És que tinc la sensació que darrerament tot és culpa d’aquests centres….

17 05 2012
jordiarmadans

hola oriol,

gràcies per la reflexió

No, no, no pretenc pas que tot sigui culpa seva… però si realment volen formar directius amb valors de responsabilitat social i solidaritat humana… alguna cosa està fallant. Perquè en el món directiu, fora de les ONG i l’àmbit social, no m’he trobat -en general- gaire gent anguniejada per aquesta inflació salarial…

21 05 2012
Quico Gusi

Algú ho havia de dir!!!

13 06 2012
Mònica Estruch

Quanta raó, Jordi. És tan fàcil posar per escrit la missió i omplir-se la boca de valors i després perdre-ho de vista… Si cal donar exemple, si cal que surtin referents vàlids ha de ser que es creguin realment els valors que estan promovent.

26 11 2013
Joan

Saluton Jordi!
Ara acabo de llegir aquesta entrada al teu bloc, gràcies a la que ha fet Lourdes Berdié a la pàgina del FB del Multireferèndum 2014.
És molt encertada i estic d’acord amb un dels comentaris que fas de que “cal no deixar d’intentar-ho!”.
Endavant i coratge!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s




%d bloggers like this: